lördag 10 oktober 2009

Nicklas Bendtner

Man sätter på datorn och loggar in, går igenom de vanliga kanalerna för Arsenalnyheter och till slut är det Aftonbladets tur. Den vanliga "Cesc ska till Spanien"artikeln, den här gången Madrid, och titta, ett Eric Niva Dokument. Inför Sveriges VMkvalmatch handlar det naturligtvis om Nicklas Bendtner.

Först och främst kan man säga mycket om Niva själv, han är Sp*rsare från något berg (Malmberget om jag inte är fel på det) långt upp i Norrland och någonstans i det uppenbart dåliga omdömet (Sp*rs) så är han en av de duktigaste journalisterna inom fotboll. Han har all fakta rätt och verkar kunna haspla ur sig en tiominuters anekdot om hälften av alla aktiva proffspelare (och säkert lika många av de som lagt av).

Själva Bendtnerhistorian är för mig som Gunner och honom som Sp*rsare mest lustig. Han väljer att plocka fram alla skandaler som pojken varit inblandad i och för min del är det fine. Många tycker nog man ska lämna honom ifred för att han är en Arsenalspelare och därmed ska man likna det vid någon slags ofelbarhet. Arsenal = untouchable. För min del tycker jag det är dags att ta Nivas dokument och titta på det och dra slutsatserna om Bendtner som Niva vill. Ett problembarn som inte passar in någonstans och som enbart leder till konflikter. Letar man efter epitet kan man titta på bildmontaget som är vackert, Nicklas med bar överkropp är fylld med negativa ord och med det enda positiva GENI vackert övertäckt till hälften av sin egen hand.


Jag ska ärligt gå med på att jag inte är Bendtners största fan men ibland får man sätta ner foten och försvara honom. Hade inte Niva kunnat skriva om hur Robbie Keane gick upp till straffpunkten och bommade bara för att minuterna senare se Nicklas Bendtner bli inbytt och direkt nicka i 2-1 till Arsenal efter en uppvisning i timing och spänst? Eller skrivit om hans otroliga talang som visserligen nämns men som är uppmärksammad av huvudpersonen själv vilket gör det negativt i avlånga Jantelandet.




Jag satt igårkväll och försvarade Jante vilket ledde till en häftig diskussion men i vissa fall är Jante bra och i vissa fall dåligt. I fotbollsvärlden kan man se det på två sätt: Att passa in i ett kollektiv och inte vara mer än någon annan är jävligt bra på hemmaplan (Sverige). För att komma ut i världen och spela i toppklubbar (inte Groningen, Rennes, Fulham eller något grekiskt lag) så får man rucka på Jante ordentligt för att lyckas. Jag tar lite svenska exempel eftersom det är lättast. Fredrik Ljungberg har aldrig varit en i mängden och har bråkat på landslagsträningar gått ut öppet mot spelsystem etc. Zlatan Ibrahimovic har aldrig varit del av Jante och har minst lika många "skandaler" som Nicklas Bendtner. Visst nu är en svensk svensk och en dansk är fanimig dansk (särskilt nu när man kan satsa pengar på Sverige och få dem tillbaka om Danmark vinner) men för den breda (svenska) allmänheten är Bendtner ett svin som inte passar in och är hemsk på alla sätt och vis.

I detta bör tilläggas att Bendtner förklarade att han gärna spelat för både Barcelona eller Real Madrid i framtiden eftersom han älskat dessa klubbar som supporter (precis som han älskade Arsenal innan han gick dit). Detta är ingen direkt statushöjning bland fans som jag själv och här kan det vara bra att ha läst Nivas dokument om pågen. Men som sagt, han har en hel del kvalitéer som gjort att han hamnat i Arsenal och gjort en hel del mål och dessa ska han hyllas för innan han gör en Adebayor eller något liknande.

För övrigt hade det varit roligt att se honom göra mål ikväll och trots att jag är svensk som hoppas att Sverige går till VM så är jag också en grav ironiker som hade skrattat gott inom mig om dansken skjutit Danmark till VM. Vilka jävla rubriker det hade blivit: "Problembarnet skött Danmark till VM" etc.

I ärlighetens namn är det inte så mycket andra Arsenalnyheter. Lite ältande om varför vi inte vinner titlar och så. Jag hänvisar helt enkelt till Arsenal.com.

Inga kommentarer: