tisdag 20 oktober 2009

Inför AZ Alkmaar

Visst är det skönt att vakna till ännu en dag med Arsenal ute på planen. Inte som de där jävla landskampsuppehållen. Nu är det Champions League och holländskt motstånd.

Först lite Arsenalnyheter. Wenger dedikerar sitt managerskap till Arsenal och fyller banne mig år på torsdag. Grattis grattis. van Persie jämförs med van Basten och lille Theo kommer visst att spela världsmästerskap enligt Wenger, personligen önskar jag mig 90 minuter av honom innan jul annars är det en förstörd jul. Grinchen döps om till Ridgewell och knätacklar tomten framför alla barn som varit stygga.

I praktiken är vi klara om vi vinner ikväll och det är ju väldigt skönt då man kan börja ge yngre spelare sin riktiga Europaerfarenhet. Jag tror dock inte det blir en promenad i parken, vi brukar ha svårt mot holländska lag. Minns förlusten mot PSV för några år sedan. Fan vad den sved. Dessutom var vår första bortamatch i gruppspelet en jävla holmgång och om man tror att Koemann ska bjuda på ngt annat så är man inte lite naiv.

Nu är inte AZ i någon jätteform direkt med förlust mot Twente senast i Eredivise efter att ha tappat ledningen. Vad det betyder är svårt att sia om när man tänker tillbaka till det året då Pool vann turneringen men inte kvalade in till nästa års upplaga utan fick lita till UEFAs något tramsiga regelverk. Nu är inte AZ Pool men bara för att de ligger en bit ner i deras liga så betyder inte det att de ställer ut skorna.

Kan vi slippa insläppta mål första 20 är matchen vår. Sålänge vi har ett högt passningstempo tror jag inte de kommer att stå emot oss under 90 minuter. Ett svar man kommer få ikväll är vem som är vår förstekeeper. Om Almunia är det så spelar han och om han inte är det spelar Mannone. Tror jag tralalala.

Kvällens laguppställning är lite jobbig med många skador i truppen, ovanpå det så är formationen lite oviss också. Tidigare när vi spelade 4-4-2 drog vi ner en anfallare i bortaspelet i Europa till 4-5-1. Nu spelar vi 4-3-3 och då borde vi följaktligen spela 4-4-2, men vad vet jag.

Jag tror på:

Almunia
Sagna - Gallas - Vermaelen - Gibbs
Cesc - Song - Diaby
Eboue - van Persie - Arshavin

Det finns massor med möjligheter till ändringar men tipset blir väl att Eboue droppar ner och Diaby tar kanten framför Gibbs. Eller Clichy om han är fit for it. Back up kommer finnas i Ramsey, Vela och Wilshere vilket är mer än kul.

Jag tror på en hederlig One nil to the Arsenal ikväll med mål av Arshavin. För övrigt förutsätter jag ett antal sura uppstötningar eftersom allt Viasat har att erbjuda mig får just den effekten. Ska vi gissa att de pratar "lite" om Zlatan och Barcelona ikväll? Kanske bilder på hon tjejen som står framför deras uppvärmning som är ett återkommande inslag som programpunkt. Viasat... var är Ridgewell när man behöver honom?

Inga kommentarer: