torsdag 29 oktober 2009

Back on track

Visst är det skönt med segrar? Vi stängde en ettmåls ledning också för den delen, det ser vi inte ofta. Eller så kanske vi verkligen har lärt oss? För när vi står på offensiv planhalva med fyra Liverpoolspelare i röven och täcker boll med 3 minuter kvar, då sitter Mike och myser i sin soffa!
Men vi börjar där vi borde börja.

Gilbert tog högerbacken och Eastmond spelade defensiv mittfältare med Merida och Ramsey framför sig. Silvestre och Senderos tog tillsammans med Eduardo, Nasri och Bendtner rollen som rutinerade. Och Fabianski stod i mål och Gibbs fulländade elvan som vänsterback. Vilket inte säger mig något inför Sp*rs till helgen. Ska han stå då också?

Fan, jag har precis suddat ut ett matchreferat som jag skrivit här. Jag kom på att jag inte är till för att referera matcher utan för att bry mig om det jag bryr mig om. Visst kan det vara bra att ha referenspunkter här och var men ärligt talat är det fattigt av en bloggare att ta på sig den rollen. Vad vet jag om fotboll mer än det JAG ser?

Som alltid var det kul att se Eastmond, Gilbert och Merida som får räknas som de unga oerfarna i laget. Merida har visserligen några inhopp tidigare men det räknas inte. Gilbert hamnade på mellanhand i första halvlek. Både han och Gibbs startade för högt men Gibbs som är mer rutinerad gjorde iaf. sitt offensiva jobb medan Gilbert hamnade i no mans land för det mesta. Sen bryter Gilbert fram till Merida som pangar på. Fran the Man. Riktigt vackert.

Gilbert var mycket mycket bättre i andra halvlek. Kul att se! Eastmond gjorde en bra match med framförallt passningen ut på kanten till Merida innan Bendtner kunde göra mål som prestation.

Bendtner gör det andra målet. Och var bra matchen igenom. Det finns en hel del supportrar som borde knäppa upp en byxknapp eller två och ta några djupa andetag för att kalla Bendtner dålig i första halvlek är rent ut sagt efterblivet. Bendtner gjorde inget mål i första halvlek trots en del chanser och då sågar man honom. Resten av hans spel går man helt förbi. Han har mycket boll, är kreativ och hela tiden spelbar. Dessutom hjälpte han till mycket i defensiven när Gilbert kom på mellanhand. Men han gör inget mål. Och därför blir han sågad. Ärligt talat, det var 8 utespelare till i Arsenal som inte heller gjorde mål. Eduardo gjorde inget väsen av sig alls, missade inget, var inte dålig, inte utmärkande bra men ändå sägs det inte ett ord om honom? Att ta sig till lägen är första steget för att ens kunna göra mål och Bendtner tog sig till lägen. Och det gav utdelning.

För direkt i andra pressar han bort Skrtel och trycker in 2-1 som en äkta power forward. Underbart och äntligen fick kritikerna säga "matchens sämsta spelare gör mål". Snälla. Drop fucking dead.

Sen stängde vi matchen. Hyfsat i alla fall. En solklar hands på Senderos i slutskedet kunde sabbat min kväll, men Wiley höll i pipan och "boll söker hand"regeln kändes lite halvt använd.

På slutet byttes Coquelin, Randall och Watt in. Coquelin gillar jag skarpt och jag undrar lite varför han inte startade men det är inte mitt jobb, so I'll leave it. Randall var osäkerheten själv, långsam och lite ofokuserad (Arsenalkarriär = 0) medan Watt är härlig att se, snacka om att vilja ta chansen. Ett par kilo till och han hade gjort en omvänd Bendtner på Skrtel.

Det är skönt att vinna. Fan vad skönt det är. Visst det är "bara" Carling Cup men vinster är något jag gärna plågar mig själv med. De som jag tyckte var bäst igår var Merida, Ramsey Nasri och Bendtner.

++ Vinsten. Att vinna mot Liverpool, oavsett vilka spelare de använder är underbart och med ett par magra resultat den senaste dryga veckan så borde Cesc och resten av läktarpojkarna fortsätta så upp och jubla, för vi behövde det här.
+ Återväxten. Det finns ett gäng spelare som knackar på dörren till startevlan och som visar det. Det blir en mycket intressant startelva till helgen hoppas jag. Kanske petas Diaby (och det borde vara på tiden)

-- Fans som inte har någon känsla för uttalanden om spelare. För fan lär er bedömma lite bättre, för att klaga på en av halvlekens bättre spelare enbart på grund av uteblivna mål är kortsynt och ingrott.
- Målvaktsvalet. Vem fan ska stå på lördag? Valet av Fabianski strular till det ytterliggare i mitt lilla huvud. Vad händer?

Inga kommentarer: