måndag 2 november 2009

van Persie

Hur soft är det inte egentligen att vakna med en derbyseger i ryggen? Kaffe på det och vi är hemma.

Svenska Gooners gnäller rösten hes om hur Diaby sköter sig och längtar enträget efter hans sorti. När vi vinner tycker jag man kan spara rösten dock. Särskilt när vi inte släpper till varken målchanser eller mål. Jag är inget fan av honom men sålänge vi vinner så måste det vara så att han tillför något. Han skänker trots allt lite extra tyngd och längd till mittfältet och man kan nog dra resonemanget så långt att man säger att han ger Cesc den frihet han behöver. Tänk på honom som en Song förra säsongen och se honom som en tillfällig ersättare för densamme när han drar iväg till ANC. Eller kommer Song ersättas av Denilson då, som inte gjort många matcher den här säsongen?

Nåja, låt mig gilla van Persie istället! Efter att plågats av en ytterposition varje gång vi velat spela lite mer defensivt (4-5-1 i Europa bland annat) så har han blivit bofast som center. Och med vilken bravur han sköter det. Jämför hans spel med Adebayor på samma position och man inser hur mycket skönare det är att ha Robin där. Bara att slippa offside-plågan Adebayor är så jävla skönt och även om van Persie krånglar med mottagningar ibland så kommer han ur situationerna med bollen i behåll till skillnad från Ade som inte kunde hålla den nära sig efter första touchen. Visst har van Persie lite att jobba på när det kommer till huvudspelet men har man plus på alla andra egenskaper så känns det som en väldigt liten punkt att fastna vid. 25 mål tror Wenger på, dessutom så liknas han med en mix av Bergkamp och Henry. Inga småpojkar det där inte. Man tar Robin alla dagar i veckan helt enkelt. Underbar vänsterfot och så två mål med högran. Förlängt kontrakt också för den delen gör att man vill krama Rockin Robin!!!

Vet inte om det är lönt att kommentera men vi möter Man City borta i Carling Cup och van Persie är sugen på att spela om han får. Undrar om det har med Adebayor att göra... hur gärna jag än vill se Ade i gräset gråtande så tror jag inte någon tjänar på att ha en avstängd Robin van Persie med annalkande juletider. Ade tror att Cesc kommer sticka från Arsenal för övrigt.. jag undrar varför jag länkar till skiten om jag ska vara ärlig.. Pajas.

På onsdag är det dags att säkra Champions League. Jag förväntar mig inget vackert men en seger och lite mer självförtroende inför en bortamatch mot Wolves. Det är allt. Mer inför imorgon hoppas jag!

PS. Vill man gotta sig i lite highlights så klicka!

DS.

Inga kommentarer: