torsdag 19 november 2009

Gibbs, Eduardo och lite Henry

Det blir en blandad kompott. Vi börjar i moll. Kieran Gibbs skadade sig i en U21-landskamp och även om många, inklusive undertecknad, trodde på en värstingskada så klarade även han (som RvP) undan med "short term". Vad det betyder vet ingen. Är det short term a la Rosicky eller tar det en vecka? Nåja, inget att bråka över utan mer lättad utandning.

Vid elva snåret igår ramlade posten in och förde med sig 2 biljetter till Arsenal - Stoke den 5e december. Det finns väldigt lite som är så tillfredställande som att varrannan timme förnöjt gå fram till bokhyllan, dra i en bok för att öppna Batmangrottan, därefter stega in och försäkra sig om att biljetterna fortfarande ligger kvar i sitt kuvert. Man tar fram dem och smeker dem lätt med baksidan av handen (vem vill ha fettiga biljetter?) och sedan tar man tag i den ena i kanten och tummar nätt på dem. Lovely. Fucking lovely.

Eduardo har skrev igår på ett långtidskontrakt, fem år sägs det sträcka sig över och det är glädjande. Krozilianen (krododil + ... fan jag hade ngt på g här men... fan!) gjorde två mål för sitt Kroatien nyligen och ska ha credit för två mål senast mot Wolves även om de blev självmål. Nu har han ett gyllene tillfälle att skaffa sig en central roll i Arsenal med van Persie i sjuksoffan smaskandes på moderkaka. Mmm gott.

Jag tror Eduardo kan fylla i ypperligt för van Persie. Jag tycker det finns mer än bara killer instinkt hos honom och han är mer involverad i spelet än vad folk vill påstå. Kan han bara möta tillräckligt långt ner och sedan ta sig fram tror jag vi har en bra ersättare till centerrollen. Visst, van Persies målform har varit fin, så han saknas givetvis, men styrkan den här säsongen är antalet målskyttar som i alla tävlingar uppgår till 17 st. I rättvisans namn vill jag lägga till självmålarna i Wolves. Så 19 st. Slå det!

Nu till något tråkigt: kaffet är slut här hemma och det är min tur att handla. Det kryper i kroppen vill jag lova.

Ok, då var det dags för Henry. Henry henry henry, vad har du ställt till med? I nykterhetens namn så är det inte snyggt, verkligen inte. Han tog med handen. Jaa det gjorde han. Och han tog Frankrike till VM. Väg dessa två faktorer mot varandra.

Visst är det fel att fuska men om man lyckas får man ställa sig frågan om det var värt det. Man förstör sitt rykte, jodå, det gör man men man blir älskad av en hel nation. Hatad av ett gäng andra men älskad. Du vinner inga VM, du går inte ens till VM, på grund av ditt rykte. Visst ska man skämmas och det är skönt att han inte bortförklarar handsen men hur mycket tänker man på sitt rykte när man på ett ögonblick kan välja (kanske inte ens kan välja utan tvingas till) mellan att tillfredställa ett helt Stade de France eller att avsluta landslagskarriären med en förlust mot Irland? Lätt eller svårt val?

För min del går det inte att befläcka Henrys hjältestämpel. Man får fan gräva bra mycket djupare för att jag ska ta illa vid mig av en sån här sak. Tänk hur jävla glad man hade varit som svensk om en hands av Zlatan hade lett till att vi gått till VM. Eller att Arsenal kvalificerade sig för Champions League kanske tack vare en filmning. Igen väg för eller mot:

Negativt: Jag kan få ett gult kort för hands. Till och med avstängd i efterhand även om den positiva sidan slås ihop med denna faktor.

Positivt: Jag tar oss vidare till det största man kan uppleva som fotbollspelare och en hel nation älskar mig med ett snett leende.

Snart riktig fotboll. Sweet! Sweeeeeeeet. Nu är det kaffe som ska inhandlas.

1 kommentar:

Gäst sa...

Ser att du är duktig på uppdateringsfronten :) Bra jobbat älskling.