tisdag 3 november 2009

Champinjonligan

Var tredje timme "tubar" jag Cescs mål mot Sp*rs. Det börjar bli lite av ett problem faktiskt eftersom fokusering på det jag borde göra försvinner regelbundet. Men nu är det snart dags för spel i svampligan och vi har holländskt besök. Ofina som de är bjöd de bara på en poäng på hemmaplan och därför är det vår plikt att låta dem gå tomhänta från Emirates.

Tråkiga nyheter först och det ser ut som att Clichy har skaffat sig en stressfraktur i ryggen. Väldigt synd eftersom han precis har tagit sig ur en ganska svajjig inledning av säsongen och nu börjat leverera gamla goda Road Runner-löpningar. Så ett meep-meep och ett krya på dig skickar vi till fransmannen.

Annars ser det inte ut som det är mycket mer av den varan. Istället är Rosicky tillbaka och här hittar vi lite härliga träningsbilder. Jag tänkte först att de gula var de som representerade startelvan eftersom bla. Cesc och van Persie hade gult men sedan insåg jag att Song hade lila och där föll hela teorin.

Det är ganska lurigt att pussla ihop laget men mitt tips ligger på det här:

Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Gibbs
Cesc-Song-Diaby
Rosicky-RvP-Arshavin

Många tycker att Diaby har satt sin sista potatis i startelvan nu när Nasri finns att tillgå men än kanske det är lite tidigt att peta honom. Sen är jag inte i närheten av säker på att det är just Nasri som är tilltänkt till den positionen när Ramsey varit skadefri och imponerat i den rollen. Kanske hamnar Rosicky utanför startelvan eftersom både Nasri och Eboue använts på den positionen tidigare. Arshavins form har inte heller varit jubel och klang så vem vet vad som hamnar på yttrarna?

I vilket fall känns det som angenäma problem. Det enda som hade varit sämre i mina ögon är en möjlig Eboue från start. Eboue ryktas för övrigt till PSG. Synd tycker jag, en bättre truppspelare är svårt att hitta. Måste vara Cygan eller nått. Egentligen är artikeln ganska harmlös och jag förväntar mig ingen flytt. Får han turas om regelbundet med Sagna (vilket har varit fallet hittills) så kommer hans challenge som han verkar leta efter finnas i London och inte Paris.

Vad kan vi vänta oss av AZ då? Jag kan inte tänka mig att de klarar av att hålla boll på samma sätt som i holland. Kanske får vi se svenskt i form av Elm eller Wernbloom, antagligen svenskdödaren Poulsen och defintivt Jeremain Lens som har kommit igång med målskyttet ordentligt och som gjorde mål i deras senaste match i Eredivise.

Jag räknar med att vi inte ska ha några större problem med dem hemma på Emirates men vi har sett att vi inte kan glida igenom en match i Europa. Så, stabilt spel med majoritet i bollinnehav och dessutom kryddat med några heta målchanser och ett par tre mål är det enda som räknas. Eller så spelar i ugly och vinner. Så länge vi vinner så står jag ut med vilket skit som helst. Vi avgör det här nu så kan vi rasta Senderos och Ramsey ordentligt i de kvarstående matcherna mot greker och belgare!

Till sist så har Kroenke köpt ytterliggare aktier och glidit upp på 29.6% Kanske kommer ett övertagande inom kort men folk som verkar vara insatta lägger locket på och ser det hela på längre sikt. Varför förstår jag inte riktigt men jag är lite nervös. Näe, låt Arsenal vara är min spontana reaktion, kan ingen jämna ut aktieförhållandena? Så att man inte behöver spekulera runt klubben mer än i det sportsliga, vilket man förstår ganska mycket bättre.

Inga kommentarer: