lördag 19 september 2009

Wigan och frågetecken

Skönt att vara tillbaka med en vinst i ligan. 4-0 är inte dåligt och det hade kunnat vara fler om inte van Persie fått för sig att missa allt, lite stolpar var i vägen också för den delen.

Egentligen borde inlägget heta Verminator som är klockrent det bästa nyförvärvet till Premier League. Tony Adams som kommenterade värvningen av Vermaelen med ett anglofiliskt "han är för liten" bevisar varför han fick kicken från Pompey. Offensivt klockrent! Vilken bössa och vilket huvudspel. Underbart att man kan fortsätta lita på Wenger när det kommer till värvningar. Visst de är inte många men när de kommer så är det genomtänkt utav bara faaen. Nåja, Eboue och van Persie ska också ha cred denna matchen även om Eboue gjorde en vanlig clowngrej med handsen och även ett patenterat "skjut-inte-på-mig"mål. van Persie gör en bra match och det enda som saknas är väl målen.

Det finns dock två ordentliga frågetecken:
1. Röran i försvarspelet.
2. Skador.

1. Lite många gånger går vi bort oss och visst leder man med 3-4 mål så är det inte jätte relevant men vi har tur som inte släpper in något mål i denna matchen. Kommunikationen verkar inte vara i närheten av vad den borde och hur 3 försvarare inte klarar av Rodallega så är något inte rätt. Det kan mycket väl vara lättja och att man slappnar av i ledning och sålänge det bara är det som är problemet så är det lätt åtgärdat. Clichy spelade upp sig efter några svaga insatser så det är inte enbart negativt.

2.
Jag undrar hur skadorna summeras efter Wigan. Cesc ville helst inte röra bollen den sista kvarten och både Gallas och RvP haltade runt eller rullade på gräset ett stort antal gånger. Wigan spelade grisfotboll, trots coachbytet med Martinez, och sågade Arsenalspelare till höger och vänster. Hade jag varit Wenger hade jag inte slösat mina byten på yttrar som gott kan få en hel match. Cesc skulle bytts ut, RvP också, båda två är nyckelspelare och ska sparas när man leder med 3-0. Nu är det ovisst om Cesc kommer spela, gör man ett mål och inte äns ler efteråt så är det något som inte stämmer. Näe fyfan för skador.

Ytterliggare ett frågetecken om än något mindre och mer subjektiv är valet av Diaby. Jag ser inte hans kvalitéer, de dyker upp nån gång till och från men alltför ofta är det pannkaka. Rosicky må vara otränad och lättskadad men vi har både Ramsey och Wilshere som kan ta hans plats. Näe ut med Diaby och in med vem fan som..

Eboue slapp för övrigt bli utbuad och fick sig ett mål. Inte många andra val nu när Toure inte kan åka ut och hämta honom efter katastrofer. Skillnad från förra året??

Minus till bildproducenten som skulle älta vems mål det var fram och tillbaka. Släpp det och gå vidare!

6 kommentarer:

Mike sa...

Vart tog du vägen?

Mike sa...

Jag tog sista tåget hem :) jag hälsade ju för faen! en jävla match, 3-2 till united och sen vinner vi mot wigan med 4a. fint.

eller du menar att jag inte dök upp på lördagen? isåfall berodde det på trötthet och bakfylla.

Riz sa...

Jag tycker att du har lite fel vad det gäller Diaby.Det är sant att han är ojämn och ger ofta bort bolllen och man blir ibland orolig när han driblar nära eget straffområde ,men jag tycker att om han förblir skadefri och spelar ofta så kommer han säkert i topform.Jag tycker att han skall få en chans om han är skadefri och om han är fortf.ojämn så kommer wenger säkert att sälja honom

Mike sa...

i min bok har diaby fått tillräckligt med chanser. av tio matcher gör han 2 bra 4 katastrof och 4 mediokra. det finns så jävla mycket potential i killen men han blir omständlig och slö så fort han känner sig säker i startelvan. näe, jag vill hellre se ramsey få chansen på allvar och när nasri kommer tillbaka känns det inte som han har en chans.

jag kan ha fel :) jag hoppas jag har fel :P

Anonym sa...

Helt ärligt tror jag Diabys bästa posetion är släpande bakom anfallarna.. inte central mittfältare... men men..
nu pumpar vi FULham

Mike sa...

visst kan det vara en bra position för honom men han har några lite för etablerade spelare för att äns bli testad där..

fulham ja, var bra förra säsongen men det verkar gå lite tröggt, varken schwarzer eller hangeland lyckas täppa till ordentligt där bak. framåt är de inte så skrämmande..