söndag 13 september 2009

Man City

Mycket kan sägas om förlusten i Manchester och man kan spekulera i var vi kommer sluta denna säsongen. Före eller efter City. Oavsett vad man tror får vi vänta och se.

Matchen var inget bottennapp men den innehöll ändå lite väl mycket dramatik och en hel del prestationer under all kritik. Vi släpper in ett mål på en fast situation, visst är Richards offside och visst gör assisterande en stor miss, men Almunias insats är inte direkt tillfredställande. Han har varit ovanligt slö den här säsongsinledningen och verkar behöva konkurrens underifrån. Med Fabianski skadad finns inte det och ohotad kan han stå och sova. Synd.

Vad Denilson håller på med är också svårttolkat. Han springer runt i ingenmansland och slår dåliga passningar och jagar boll som en valp. Helt rätt att byta ut honom men att behålla Diaby på plan är för mig ett under. Hur kan han få 90 minuter när han är i princip genomusel? Visst är han en personlig hackkyckling men anledningen till det är inte så svår att se. Dribblar sig ur alla lägen, tar en extra touch istället för en direktpass osv.

van Persie och Rosicky gjorde mål. Det är väl behållningen med matchen. van Persie var väl inte jättebra igenom matchen men gjorde till slut mål och Rosicky var bra. Cesc hade en tung dag på jobbet kanske hämmad av att både Diaby och Denilson var inne i nån bubbla.

Jag ställer mig ganska tveksam till Clichy också. Han är inblandad i två av baklängesmålen där han har gett sig ut på en vansinnes raid upp i plan. Visst älskar man honom för det men det är frustrerande när det misslyckas för ofta och ibland önskar jag att vi hade en mindre chanstagande vänsterback. Oförmågan att rensa är också en svaghet, ofta går bollen till en motståndare när den borde suttit uppe på läktaren.

Av hälsoskäl tänker jag inte ge mig in på matchens huvudperson. Det får vänta tills jag någorlunda klart kan tänka hans namn utan att få sura uppstötningar.

Clattenburg som domare gör en inte heller särskilt munter. Han hade inget med matchutgången att göra så det får väl nämnas som positivt men hur spelare som Bellamy kan komma undan ett gult kort när han sätter armbågen i huvudet på Gallas är en gåta för mig.

Jag tror jag håller nu för i ärlighetens namn så är det än en gång dags att bryta ihop och komma igen. Som sagt det blir mer i veckan om denna matchen, men jag orkar inte just nu.

2 kommentarer:

Riz sa...

Det var faktiskt en tung förlust och man mådde väldigt dåligt efter matchen och jag misstänker att det kan bli flera liknande matcher den här säsongen.
Jag tror fortfarande att Arsenal behöver en mycket stark tuff (både fysiskt och mentalt)mittfältare och man avstod från att köpa pga den bra säsonginledningen(tror jag),därför hoppades jag på lite sämre start(men inte förluster förstås).
Wenger pratar alltid om hur mycket song och denilson har vuxit ,men det kändes faktiskt inte så i den här matchen,alla 4 mittfältarna spelade väldigt dåligt och jag kan fortfarande inte tro att nån som Barry var bättre än fabregas i den matchen.
2 förluster av 4 känns inte så bra men man fortsätter att hoppas och idag är det en ny match och man hoppas att man kommer att känna sig gladare efteråt.

Mike sa...

Visst hade vi behövt mer muskler i laget. Song har visserligen växt otroligt mycket och kan kanske fylla ut platsen men det behövs fortfarande något mer än denilson.

coqulelin är på gång underifrån och har sett bra ut men är mer en Flamini än en Barry. kanske kan han slussas in till nästa säsong med lite matcher i CC.

vi får väl utvärdera problemet när januari börjar närma sig, finns problemet kvar så borde vi köpa.