tisdag 8 september 2009

Valmöjligheter

Det dröjer väl inte länge förrän alla börjar skrika "backkris". När man upptäcker att Gallas har ett gult kort och snart kommer bli avstängd en match eller att Vermaelen biter av sig tungan i sömnen och missar en match, då, då blir det banne mig backkris!

Eller? Oh my god, oh my god, oh my god. Trettielva bloggares huvuden imploderar av överhettning. "Senderos är värdelös, Silvestre couldn't catch a cold och om vi flyttar ner Song så måste Denilson ta hans uppgifter och det klarar han aldrig". Oh my god, oh my god, oh my god!

Så i rent förebyggande syfte ska jag reda ut lite olika saker.

Nr 1.
Vi kan inte köpa bort problemet förrän i januari så snälla, SNÄLLA föreslå inte 12 hemmascoutade tvspelsproffs. 'Kay? - Kay!

Nr 2.
Hur kan vi han en backkris om det hur enkelt som helst går att lösa med nedflyttningen av en mittfältare? Isåfall har vi en mittfältskris och om någon vill katastrofa över det så har jag en lösning, eller ett förslag till det också (senare). M'kay? -Kay!

Nr 3.
Senderos är värdelös, jaha? Är han verkligen det? Jag håller med om att han har haft sina stunder i Arsenal då man bara ville lugna honom, ge honom en filt, ta hem honom, värma och trösta honom och till slut när han somnat bara ge honom ett nackskott av rent medlidande. Typ när han möter Drogba. Men poängen är att han inte spelat med Arsenal den här säsongen och varit mycket skadad i Milan där han inte gjort bort sig (om än inte imponerat). Så varför inte ge killen som en gång konkurrerade ut Sol Campbell en ny chans efter sin utlåning? Innan han är helt värdelös? 'Mkay? -Kay!

Nr 4.
Silvestre. Med tanke på hans meriter borde han kanske få en chans men han har aldrig gjort något bra för Arsenal. Tyvärr. Ok, han gjorde mål mot Sp*rs i en match där vi släpper in fyra, vilket inte är lika imponerande. Näe, jag håller med, han inte tillräckligt bra.

Innan jag går in på lösningar tänkte jag tillägga att även om klubben förlorar på en massa skador så var det inte alltför längesen vi hade 8 backar skadade samtidigt och herrarna Flamini och Larsson gjorde avtryck. Flamini fyllde i som helt godkänd vänsterback och Seb Larsson tog ett rejält kliv i sin utveckling och även om han har försvunnit ser jag honom som en jävligt intressant spelare. Vi tog oss igenom det och nu är vi här i en situation som inte är i närheten av lika allvarlig som då.

Så här gör vi helt enkelt: Om Vermaelen eller Gallas försvinner för en eller flera matcher är första åtgärd att sätta in Senderos. Skulle han göra bort sig eller vara skadad osv. så är nästa steg att flytta ner Song och Denilson eller Diaby får ta Songs roll. Om Song är för dålig som mittback flyttar vi in Sagna i mitten och placerar Eboue som högerback. Är Eboue inte tillgänglig så plockar vi in Gavin Hoyte och ger honom lite erfarenhet medan Sagna hjälper till i mitten. Skulle det här balla ur också börjar det bli kris. Då får vi sätta in Silvestre och be till gudarna. För att täcka upp mina lösningar så återstår fortfarande Denilsonproblemet. Vi får helt enkeltgå igenom några spelare till. Förhoppningsvis är Nasri tillbaka och han spelade lite defensivt i några matcher förra säsongen så han vet vad det handlar om. Vill man inte köpa det, så plockar vi upp ett jättelöfte i Francis Coquelin till mittfältet. Man kan också i en jävligt knivig situation återkalla Håvard Nordtveit från Nürnberg för att låta honom testa på Premier League. Visst det kostar att bryta hans årsutlåning men det kanske blir verklighet. Eller så testas Kerrea Gilbert. I vilket fall kan alla lugna sig ordentligt.

Tänk igenom målvaktssituationen istället. Där om nånstans är det tunnt.

Eftersom det är relativt tunnsått med Arsenal i övrigt (förutom lite klassiska "vi ska vinna"uttalanden på Arsenal.com ) så följer jag upp Ljungbergs vara eller icke vara. Hela artikeln känns surrealistisk eftersom Ljungberg verkar göra exakt sånt som jag gör när jag är i London. Jag shoppar, precis som Ljungberg (inte samma grejer dock), jag äter på de ställen jag alltid käkat på, precis som Ljungberg, jag hälsar på de vänner jag har i London, precis som Ljungberg, och jag, taaadaaaaaaa, besöker Emirates och Arsenal, precis som Ljungberg. Om jag var Ljungberg, vilket jag snart tror, skulle det visserligen varit min bild i Aftonbladet men med dagens teknik så kan de göra vad som helst. Nåja, han hälsar på sin boss, som han jobbade med i nio år. Ok, vem hade inte gjort det (sålänge ni inte hatade varandra utan tyckte om varandra?)? Blixtvisit my ass. Han chillar, trappar ner och blåser lite cash i kanske världens fetaste affärer plus träffar de han tycker om och som lever i samma fotbollsvardag som han själv. Och om, fler om, han nu skulle låna ut sig till Arsenal så får vi nog gå igenom samma skadelista som jag suttit med här ovan och gjort mig löjlig över.

M'kay? - Kay!

Inga kommentarer: