fredag 19 december 2008

Styrelsemedlem sparkad och ChampionsLeague lottning

Inga veckomatcher denna veckan så förhoppningsvis har lite skador läkt och det verkar som om Nasri kommer tillbaka för spel mot Liverpool på lördag. Detta känns väldigt bra med tanke på avsaknaden av kreativt ytterspel mot Boro senast. Eduardo gjorde 45 minuter med reservlaget och noterades för ett stolpskott nu i veckan, dock verkade han ha en känning i baksidan av låret men det verkar inte vara alltför farligt. I alaget blir det nog inte spel förrän någon gång i januari. Heter man dock Rosicky kan detta ta ett par 3 år att läka. Nichlas Bendtner har skadat sig på träning men det är ännu oklart om det blir spel mot Pool.

Jag kan inte säga att jag har speciellt stor koll på styrelser hit och dit. Jag vill helst inte se en oligark à la Usmanov ta över Arsenal och för min del är det helt ok att Gazidis tillsatts som Chief Executor. Dock är det inte speciellt roligt när man ser att den tredje största aktieägaren i Arsenal får sparken och ännu otrevligare blir det när man läser att det inte finns någon vettig förklaring till varför och att Lady Nina Bracewell-Smith inte själv riktigt vet varför. Hon har drygt 15% av aktierna och är en Gunner i generationer bakåt. Hon är även en av dem i styrelsen som gått med på att inte sälja sina aktier förrän tidigast i april 2009 och har därmed hjälpt till att hålla Usmanov utanför. På lite olika sidor står det att hon inte har någon tanke på att sälja trots hennes sorti men sånt kan ganska snabbt ändras antar jag och framemot våren får vi väl se. Jag hade sett att det aktiesäljstopp som finns skulle förlängas med minst ett år men det verkar inte som att det finns några planer för en sådan förlängning. Vad som pågår bakom stängda dörrar kan man bara spekulera i men det är ganska tydligt att en stor förändring har skett iom. entledigandet av den tredje största aktieposten. Vem är det som ligger bakom? Är det Kroenke som hade ett finger med i spelet när Gazidis tillsattes nyligen? Är detta ett led i någon slags maktdemonstration? Eller är det kanske Usmanov som på något sätt har ett finger med i spelet?

Som sagt är jag inte tillräckligt insatt för att ge mig ut på någon vidare spekulation men oroande känns det! Att göra en United eller Chelsea är inget jag vill se Arsenal göra under mina resterande år som fotbollsupporter och när vi går plus när andra inte gör det så har man vaggats in i en trygghet som verkar väldigt osann. Man kan bara vänta och se dvs. det värsta en supporter vet!

ChampionsLeague lottning blev såhär:
Chelsea - Juventus
Villa Real - Panathinaikos
Sporting Lissabon - Bayern München
Atletico Madrid - FC Porto
Lyon - Barcelona
Real Madrid - Liverpool
Arsenal - Roma
Inter - Manchester United

Det blev alltså Roma. Roma har varit ett relativt krislag i Serie A denna säsongen och inte mycket har gått rätt om jag har förstått det hela rätt. Totti har varit skadad och när han väl varit mer har han fått ta allt ansvar. Visserligen har de väl ryckt upp sig och spelat bra i CL men personligen tycker jag att vi borde gå vidare. Vi har lätt för italienska lag med segrar på San Siro mot Inter och Milan, dessutom har vi spelat ut Juventus och även Roma tidigare så jag förväntar mig en seger.

Mer om CL kommer när jag hunnit fundera efter ordentligt!

I helgen blir det som sagt Liverpool hemma och det är dags att ge igen ordentligt för dåliga domarinsatser och onödiga kryss. Detta har i princip alla som uttalat sig från laget passat på att ta upp och man behöver itne vara rädd för underskattning eftersom det är ett av the top four lagen som kommer på besök. Jag ser fram emot matchen och det bler väl något mer inför imorgon eller på söndag beroende på hur jag mår eller vad jag orkar!

COME ON GUNNERS!!

Inga kommentarer: