lördag 27 december 2008

Backproblem och lagom

Detta hade kunnat vara ett inlägg som gått ut på att Arsenal är ett topplag och inte Villa. Så blir det inte. Efter at ha gjort en katastrofal första halvlek där det kändes som att varenda spark gick i vår ribba eller en stolpe så hade vi 1-0. Så orättvist att det skrek om det. Sen gör vi ett av de snyggaste mål jag sett den här säsongen och vi leder med 2-0 och jag börjar tro att detta ska hålla. Men vi missade chansen att göra 3-0 och därmed punktera matchen när Ramsey och van Persie missade sina lägen. Och självklart bet Villa ifrån och lyckades skrapa ihop 2-2.

Försvaret var miserabelt. Djourou skadar sig på uppvärmningen och Clichy är petad. Sparad heter det kanske i Clichys fall. Toure går in i startelvan och visar under hela matchen att han inte spelat fotboll på några månader och står för en del hårresande insatser. Gallas lyckas egentligen bara med ett kvalitetsingripande när han täckte bort ett skott som annars gått i öppen bur. Resten var skrämmande. Han står och skriker ut i tomma luften efter markering på spelare som han borde ta hand om. Hans passningspel och uppspel hamnar sällan i närheten av adress och straffen han skänker Villa är ett kapitel för sig. Silvestre kommer kanske undan med godkänt medan Sagna gör en bra match som vanligt och tar helt bort Young. Men mittbacksparet tillsammans med Song kan inte få annat än underkänt. Song utgick skadad och lämnar ett ännu mer sargat mittfält för när Nasri inte tar en hemåtlöpning så är det tomt och tråkigt sålänge Silvestre står för offensiv påbackning.

Jag vet inte vad mer jag ska skriva. När man så oförtjänt får en 2-0 ledning måste man klara av att hålla den. Det gör United och Chelsea, i år även Liverpool. Frustrerande är ordet men varför skulle vi klara det? När vi kör triangeln ute på London Colney så delas det ut självförtroende på Stamford Bridge och Old Trafford. Kanske dags att åka dit för just nu känns looserstämpeln sitta stenhårt i pannan på många spelare. Jag har sagt att jag vill ha kvar Gallas i klubben eftersom han till och från visar rutin men som det ser ut nu så kan man låta honom åka med gott samvete! Hela straffsituationen är märklig. Varför glidtacklar man en spelare när man inte är mellan spelaren och målet och spelaren är inne i straffområdet? Det borde vara lag på att inte göra det men man kunde haft lite överseende om det var lillebror Hoyte som låg bakom tacklingen. Nu var det Gallas. Även om det inte ser så farligt ut tar vilken spelare som helst chansen att trilla enkelt där och jag har inga problem med det, det är en självklarhet. Målchansen hänger visserligen i luften men det är inte farligt och det är i yttersta delen av straffområdet. Come on för fan.

Nu blir det ett tufft möte mot Pompey imorgon och jag ser ingen anledning till varför man ska hoppas på poäng. Adams kommer stå där och det är antagligen det enda nöjet Pompey kommer bjuda Arsenal på. Song är med största säkerhet inte tillgänglig och jag hoppas på att Ramsey får spela från start. Detta lär väl inte hända utan jag tror att Wenger formerar laget så här:

Almunia
Clichy Silvestre Gallas Sagna
Nasri Diaby Denilson Eboue
van Persie Adebayor

Hade Ramsey och Wilshere fått vara med på något vänster hade jag varit jävligt glad, nu ser jag bara negativa banor. Så kan vi få en poäng ska vi väl vara sådär glada. Inte missnöjda inte nöjda. Lagom helt enkelt. Svenskt och bra. Lagom. Hur många ligor vinner man på det? Lagom många.

Inga kommentarer: