torsdag 11 december 2008

Förlust mot Porto

Jag hatar att förlora. Jag undrar hur många gånger den rubriken kommit under säsongens bloggande? Till Porto skickades ett lag som måste vara ett av de sämre på länge. Ingen Clichy, ingen Sagna, ingen Cescv, van Persie, Adebayor eller Nasri. Ser det ut så mot Middlesbrough till helgen så kan vi glömma poäng och toppstrid. Om det så gäller en omgång Wiibowling eller sista matchen i gruppspelet i Champions League hatar jag att förlora. Visst, vi åker dit med ett riktigt oordinarie lag till en nästan betydelselös match men intresset för att gå ut och vinna verkade inte finnas.

Jag såg bara en halvtimme av matchen. Ingen stream kom överens med min dator och därför följdes matchen via livescore. Detta kan vara det tråkigaste sätt att fålja en match men vad fan ska man göra? -VIASAT är svaret. Nej tack säger jag. Betala pengar för att släpa in Glenn, Sladjan, Bo Pettersson, Ola, Henke mfl. gör jag endast om de kommer förpackade i ett Playstation 2 fodral och då med en viss motvilja.

Nåja, förlusten var inte bitter som så många andra och vi går fortfarande vidare i CL. Trevligt säger jag och hade vi kunnat få Juventus eller Roma hade jag jublat. Jag har en teori om Arsenal och italienska lag som i slutändan säger att vi vinner och det är ju alltid trevligt. Teorin kommer utvecklas om det skulle bli italienskt motstånd, annars behåller jag den för eventuella tv-framträdanden och/eller fylleslag.

Diskussionerna på forum efter matchen tyder på att alla hackycklingar i laget spelade närmast uselt. Denilson, Silvestre och Eboue kallas sämst i världen. Hur Song klarar sig undan arga fans tycker jag är helt abnormt, samtidigt är jag ingen sociolog men tydligen ingår det inte i Alexandres uppgifter att vara offensiv och när då Denilson är på planen så skylls han för alla defensiva misstag. Personligen gillar jag både Denilson och Song, helst inte på plan samtidigt men ändå. Song är stor och stark har ett hyfsat huvudspel och liknar en "engelsk" spelare i mångt och mycket. Denilson har andra kvalitéer som teknik, ödmjuk framåtanda, spelförståelse och det där brasilianska ansiktsuttrycket som alla brassar (utom möjligen Baptista) har när man vädjar till domare eller har missat en målchans.

En person som jag tycker får för lite skit är Diaby. En grym tekniker som har lite för höga tankar om sitt eget spel och därför inte spelar bollen i rätt tillfälle när det inte finns andra dominanter på plan. Har han t.ex Cesc bredvid sig blir han alltid mycket bättre. Spelar bollen i rätt läge, skjuter när chans ges, slår bra passningar och dribblar motståndare EN gång. Finns ingen lekkamrat blir det Aboooshow med sidledsspel och dribbel hit och dit. Men men, nu har jag klagat klart för idag, och längtar comebackande spelare till Boromatchen i helgen. Iklädd dumstrut och nattlinne kommer jag sitta med tända ljus och se matchen hedrande Lucia, eller för att jag älskar att ha dumstrut.

Inga kommentarer: