måndag 8 december 2008

Efter Wigan

Wigan klarades av på ett mer tillfredställande än underhållande sätt. Adebayor gjorde mål relativt tidigt i första halvleken och sedan höll vi ledningen utan att göra någon glad. Detta har vi aldrig varit bra på och matchen var en typisk "vinst-trots-dåligt-spel" och sådana är vi inte heller vana vid. Wigan som började utan Zaki var inte i närheten av en kvittering förrän just Zaki byttes in och fick deras bästa chans. Manuel Alblondia räddade dock snyggt. Att van Persie är het märks och han tog ofta tag i spelet helt själv, tyvärr hade han behövt någon annan intrsserad offensivt. Tyvärr var det väl bara Denilson som ville något och det räckte inte heller till mer än ett stolpskott. Adebayor hade också ett stolpskott men annars var det tunnsått med chanser.

Min bror var över för att se matchen och som opartisk hade han satsat pengar på ett kryss. Folk i min närhet är inte sena på att utnyttja Arsenals usla form.

Det roliga var 3 poäng, det tråkiga var Nasris skada och Eboues återkomst från skada. Om Nasris skada finns ingen information i dagens läge så hur det gick återstår att se inför Portomatchen mitt i veckan. För att sätta en bock vid skadelistan så kommer Rosicky tidigast tillbaka i Mars men hans träning börjar låååångsamt den 17 december. Eduardo är princip tillbaka och det ska bli kul som fan att se honom igen! Vad Rosicky är gjord av kan man fråga sig både en och två gånger sen tror man att man vet svaret och då blir det dags att ställa frågan på nytt. Hade han inte varit så förbannat bra när han väl spelade så hade jag inte gett honom en chans till. Blir det match den här säsongen så är jag nöjd. Är han en keeper? Nej!

Tillbaka till Eboue. Där stämde inte mycket och egentligen är det väl inte hans eget fel. Att göra comeback från skada i mitten av första halvlek måste nog vara det tråkigaste man kan göra och tar man några felbeslut så blir inte resten bättre. Personligen hade jag sett Ramsey ta plats och väntat till slutet med att sätta in Eboue. Nu blev det som det blev och ivorianen lämnade planen utbytt och utbuad. Helt i onödan. Jag har aldrig varit ett Ebouefan och han går under epitet som Tjockis, Fetto och några liknande alias men som åskådare måste man ha lite omdömme kvar och kunna avgöra när en spelare behöver ris och när han behöver ros. Visserligen är det svårt när man är på plats och man är frustrerad och visst ska man få kritisera spelare efter prestation men ibland får det vara nog. Jag tyckte det var ganska smaklöst men kanske, kanske kanske kanske, tar han det på rätt sätt och vänder det hela till bättre prestationer. Oddsen ligger väl inte på den sidan dock.

Nu blir det snart en runda i ChampionsLeague igen och det ska avgöras vem som kniper förstaplatsen i vår grupp. Jag har ingen koll på vem vi "kanske" får möta om vi skulle vinna gruppen och det ska inte spela någon roll heller. Jag har aldrig tyckt om att förlora matcher och särskilt inte i ChampionsLeague och inte för en så dum anledning som för att få "lättare" motstånd längre fram. Sen ser jag inga problem i att lufta någon av Vela, Ramsey eller Wilshere som alla behöver speltid (och Eboue, såklart). Men fler funderingar när matchen knackar på!

Inga kommentarer: