onsdag 7 januari 2009

Silly season

Det är väl dags att kommentera silly season ordentligt. På min önskelista står överst en mittback. När alla snackar Arshavin vill jag prata försvar. Så rolig är jag.

Det finns så lite som talar för Arsenal i the Premiership så att vi kan strunta i att förstärka framåt. Kan vi reda ut det hafsiga försvarspelet och sluta släppa in mål så kommer vi att klara en fjärdeplats utan att vi behöver addera en kreativ mittfältare! På den sidan finns det redan ett gäng som tyvärr är borta med skador men att spendera X antal miljoner för att täcka upp en 4 månaders period är rubbat och inte rätt melodi! En mittback eller en ordentlig defensiv mittfältare skulle därför vara av stor vikt. Att tänka på Champions League är klart relevant sålänge vi är med men realistiskt sett så har vi inte alltför stor utsikter att gå långt där heller. Oj, pessimist. Visst.

Problemet med att värva spelare till CL är att de flesta som besitter den sortens kvalité redan spelar (eller har spelat där denna säsongen) i Champions League eller har chans att ta sig dit med sitt eget klubblag. Nu tänker jag givetvis kreativa spelare och spelare som gör skillnad i en mållös match. Det realistiska med att värva kreativitet och anfallslusta för att vinna titeln är väldigt liten och i klar minoritet till alternativet som är att gneta sig igenom 0-0 matcher och vinna på en straffläggning eller liknande. Enligt min mening. Därför blir det intelligenta valet att värva en mittback eller en def. mitt! Vem detta skulle vara överlåter jag till förståsigpåare på andra håll och antar att om Wenger tänker i samma banor som jag så kommer det trilla in någon som kan den biten. Men så har väl den gode Arsene tänkt...

Istället pratas det om Arsahvin. Ena sekunden rapporteras det om hotellsamtal i London andra sekunden om att inget händer. Tredje sekunden räknar hans tränare Advocat med att inte se honom efter januari och fjärde sekunden kostar han bara £12 miljoner och till slut femte sekunden så varnar hans agent för £20 mille dealen och hänvisar till Zenits krav och inte sig själv. Lagom efter det här så ryktas det om att han ska tjäna runda 1.3 miljoner SEK i veckan. Underbar soppa! Arsenal sköter som vanligt saker och ting snyggt och håller truten lite lagom enerverande. Det här tycker jag om Arshavin:

- Arshavin för 20 miljoner pund, tack men NEJ TACK

- Arshavin för 12 miljoner pund, ja tack men räkna inte med speltid när Cesc är tillbaka

- Arshavins agent och Rysslands media i allmänhet, en kall fot i röven

- Arshavin, får 1.3 miljoner SEK i veckan av Arsenal, grisar flyger i ett infruset helvete där Stalin sjunger Deutschland über alles.

Den som lever får se, hellre ser jag att man värvar den långtidskadade Diarra från Real Madrid för reapris och använder honom nästa säsong och gör ett ordentligt försök med friska kreativa spelare än att värva den lille tsaren.

Till sist har jag skrivit att vi kommer köpa Podolski. Detta är inte trovädrigt alls och det är just därför det kanske kommer hända. Alla tror att vi tittar på en ryss och vi plockar en tysk istället. Det är en Henry situation med Podolski. En kall bänknötare, i en storklubb, släpps ut på en gräsmatta i London och helt plötsligt så är det frid och fröjd på jorden. Arsenal kör en unbeaten 49 runda och alla är glada.

Inga kommentarer: