tisdag 14 april 2009

Efter Wigan

Minst sagt en galen match som med små förändringar hade kunnat sluta lite hur som helst. Personligen var jag inte speciellt nervös för att vi skulle vända 1-0 underläget som vi drar på oss tidigt. Sagna går upp i duell med en Wiganspelare efter en hörna, får inte träff med nicken som hamnar hos ärkeskurken Mido som fotar in bollen.

Är det nödvändigt att skriva att Arsenal gjorde en dålig första halvlek? Inte.. nähä. Alla som såg matchen måste gjort kopplingar till bortamötet mot Bolton förra säsongen när Gibbs hittar en tackling i ett riktigt dåligt läge. Rött kort tänkte jag och ställde in mig på ett 2-0 underläge som sedan skulle vändas, precis som mot Bolton när Diaby gjorde bort sig. Nu blev det lite annorlunda. Det blir ett gult kort och vi tackar engelsk domarstandard plus en frispark i stolpen att vi slipper samma scenario som på Reebokstadium.

Andra halvlek börjar och efter den misserabla första halvleken så sätter vi igång maskineriet och efter en kvart gör Walcott mål efter ett bollframtråcklande av Arshavin. Kort därefter tunnlar Arshavin den gamle Melchiot och Fabregas vandrar in i straffområdet och spelar fram inbytte Silvestre som inte kan missa att göra 2-1. Silvestre? Inbytt i första efter att Djourou skadat sig. Det börjar se jävligt skralt ut i mittförsvaret. Som matchen såg ut med underläget och allt trodde jag inte att Silvestre skulle komma in, jag trodde Song skulle flyttas ner och van Persie eller Adebayor skulle komma in. Tji fick jag och att Wenger vet, det vet jag också!

Resten är transportsträcka där Wigan vackert frispelar Arshavin som gör 3-1 och sedan låter de Song av alla människor springa igenom försvaret utan att någon vill komma nära honom. Pang och 4-1.

Gibbs gör ingen gjuten insats direkt, han tackade för Mike Rileys förtroende som inte skickade honom av banan med att rensa undan ett säkert mål på mållinjen och där får han den cred han ska ha. Arshavin var trevlig att se, Cesc var bra när han slopades som tillbakadragen anfallare och Song gjorde mål. Bendtner som startade längst fram såg ringrostig ut men där finns mycket att plocka fram om det skulle behövas. Backlinjen var virrig! Minst sagt!

Inga kommentarer: