tisdag 1 december 2009

City och januariköp

Tisdag, veckans absoluta bottendag. I vanliga fall när man vunnit helgmatchen så tycker jag ändå att måndagen är relativt ok eftersom man har lite energi samlad från helgen så att man pallar med vardagen. Tisdagen får därför ta på sig skiten. Det är fortfarande tidigt i veckan och långt till ledighet och energin man hade förra dagen är som bortblåst. Näe fyfan för tisdagar.

Imorgon onsdag, vänder det dock. Match direkt i den berömda Ligacupen där vi helt enkelt ska ta oss upp på fötter igen efter .... Vi åker till Manchesters himmelsblåa delar. Klubben måste ha skapats i nått jävla försök att ingjuta lite hopp bland invånarna eftersom den blå himlen visar sig ungefär en gång på decenium så sattes utopifärger på tröjorna. United fattade att det inte fanns nått hopp och antog röda djävlar som klubbemblem.

City har skaffat sig en liten djävel själv i Adebayor som än en gång ska få chansen att skämma ut sig. Med en suck tänker jag tillbaka till lottningen som kommenterades av en då frisk RvP som önskade att få spela mot City. Antagligen för att sparka Adebayor i röven. Nu ser vi inte röken av honom mer den här säsongen eftersom 4-6 veckor och moderkaksvätska blev förvandlat till 5-6 månader och operation. Undrar hur fan det gick till och om andra spelare tycker att metoden är lika bra längre. Vi får väl se. Bittert är det.

Näe, vi skickar ditt ungdomarna och kanske någon etablerad spelare som behöver komma i form eller behöver lite speltid (läs Eduardo, Vela och Senderos). Det blir nog svårt att spela ut City men trots allt så förväntar jag mig underskattning från Citys sida. Vår akademi är erkänt världsbäst (enligt mig, även om alla snackar om Barcas, vilket är mer än tröttsamt) och jag hoppas på Wilshere, Ramsey, Watt, Traore, Coquelin och Eastmond. Om Merida får spela vet jag inte eftersom han skaffade sig ett rött kort i en reservlagsmatch. Nåja. Jag vill se detta:

Fabianski
Gilbert-Sendero-Silvestre-Traore
Ramsey-Coquelin-Eastmond
Walcott-Vela-Wilshere

Inte mycket längd eller styrka men teknik och spelglädje tror jag på. Givetvis finns det otaliga spelarkombinationer att blanda ihop och skador och annat kan omöjliggöra min uppställning. Men vi får se imorgon. Det är en chans att ta en titel och hur lite den än är värd så kan man alltid tysta någon kritiker med den.

arsenal.com finns det ett gäng intervjuer med bland annat Vela, Denilson och Rosicky som pratar lite framtid och hur det faktiskt inte är kört än. Rosicky är positiv till ett nytt kontrakt och både Fabregas och Arshavin kommer högt upp på Ballon d'Or listan. Gratis säger jag till dem för gratis är gott.

Gratis lär vi inte få någon spelare men jag hoppas faktiskt på tillökning i familjen i januari. Det skriks efter den ena offensiva spelaren efter den andra och jag tänker inte stämma in eftersom jag vill ha en mittback. Gärna någon som kan konkurrera om en plats i startelvan så att misstag som görs där bak blir färre eftersom koncentrationen blir större. Micah Richards spelar visserligen i en jävla nyrik pissklubb men har varit på g innan och med klen speltid så tror jag att det finns en chans att plocka honom till London. Dessutom tror jag Wenger kan få fason på honom. Han har styrka, längd och snabbhet för att tillföra något till dagens trupp och han kan dessutom flyttas ut på kanten när vi har skador där.

Wenger får en hel del kritik från fans eftersom han har skött RvPskadan på ett kass sätt och inte haft tillräckligt med alternativ framåt. För min del är den kritiken helt obefogad, hur fan ska man kunna räkna med skador i den utsträckning som Arsenal dras med? Och borde inte kritiken komma på defensiven istället? Vi släpper in mål mot alla lag och ibland flera st. Varför inte gneta lite på det defensiva istället för att försöka lösa problemet genom offensiva köp? Näe hela debatten är snedvriden.

Inga kommentarer: