onsdag 9 december 2009

Olympiacos och lite Wilshere

Ikväll avgörs Champions Leagues gruppspel och som tur är behöver vi inte bry oss det minsta om utgången i kvällens bortamatch. Vi skickar dit en trupp vars genomsnittsålder ligger på 20.22 år och jag surar lite smått över Silvestres närvaro som drar det hela över 20 gränsen(19.53 utan honom).

Det måste vara den yngsta trupp någonsin i Champions Leagues historia och vi kommer få se några debutanter i såväl CL som i a-laget. Thomas Cruise spelar vänsterback vilket har lett roliga rubriker lite överallt i världen. Helt otroligt att det finns mer än en person med det namnet. Gilbert tar sig an högerbacken och rutinerat mittlås bildas av Song och Silvestre.

Mittfältet kan se ut på många sätt men jag tror på Ramsey, Eastmond och Merida. I anfallet ska Walcott, Vela och Wilshere rastas och skaffa sig lite kött på benen inför Liverpool till helgen.

Målis blir Fabianski.

Hela truppen hittas här.

Wilshere har diskuterats frekvent på Arsenal.com och killen vill spela, vilket jag tycker är bra men kan gå på lån för att få göra det. Jag är som de flesta Gooners ett stort fan av killen och hade hellre sett att killen fick smaka lite mer på a-lagsspel i Arsenal. Jag vill inte att han ska förstöras i en mindre klubb i PL eller i toppen av Championship. Kan vi inte ta vara på Jack ordentligt så är det ett stort slöseri med talang. Med Rosicky åkandes in och ut med skador så tycker jag att Jack borde testas i PL. Jag ser ingen anledning att sätta in Vela på en kant när vi har Wilshere i laget eftersom den ena är en striker och den andre en winger alt. offensiv mittfältare/ tillbakadragen anfallare. Man kan förstå Wilsheres lite tvära attityd om att tvunget vilja spela men han måste förstå att han konkurrerar om 3-4 platser i laget med en ganska god uppsättning av de kvalitéer som han själv besitter och är man skadad lite till och från kan man inte förvänta sig att man ska användas som ett experiment lite här och var i viktiga matcher.

Så medan Wilshere måste ha lite tålamod måste Wenger våga ge honom ett antal minuter. Ramsey fick dessa minuter förra säsongen och jag är säker på att Wilshere kommer få dem sålänge han håller sig skadefri. Ikväll blir det spela av och då är det bara att göra en bra insatts och sedan göra om det nästa gång han får chansen och med tanke på våra andra spelares skadebenägenhet i symbios med ett tufft spelschema som det alltid är över jul så kommer chanser att ges. Låt oss bara klara av Liverpool först så kommer det lite "enklare" matcher där jag tror att han får speltid.

Självklart länkar jag Wilsheresnacket: här, här och här. Have a happy reading and a good game tonight!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Arsenal-fjant.

Mike sa...

konstruktivt...