måndag 14 december 2009

One nil and you fucked it up

Fan vad gott det är att komma bakifrån efter att ha spelat uslare än uselt. Jag kan tänka mig att Uniteds supportrar kände exakt så här efter deras pissvinst mot oss på OT. Nä, de borde varit ännu gladare med tanke på att de inte lyckades med något mer än att lura till sig en straff och få ett självmål.

Vi hade läget att knappa in på United och Chelsea i toppen och vi tog det. Men första halvlek ska vi ta och glömma illa kvickt för i princip inget stämde. Jag tror inte jag har sett våra mittfältare slå bort så många passningar på minst ett år och det smarta i att tjonga iväg högt på Arshavin känns helt ur kontext. Backlinjen var inte vidare koordinerad och hjälpte inte Almunia på fasta situationer och detta ledde till att han var livrädd för att gå ut och boxa bollar. Och så gjorde Liverpool 1-0. Ärkefittan Kuyt pillade in en retur. Jaha, tänkte man, hur fan ska det här sluta.

För innan dess hade Torres missat ett friläge och Gerrard hade försökt skaffa fram en straff. Och det var kanske en straff, jag har inte för vana att gå in alltför djupt i analyser av andra lags potentiella straffsituationer men det lades ju fram många syner och de flesta av dem pekade åt samma håll som domare Webbs tolkning. Några säger att Gerrard slänger sig in i Gallas ben efter att ha fjuttat iväg bollen, andra tycker han gör det för att bollen glider iväg för långt och de tredje tycker att det är en straff. Jag vill hålla mig objektiv här och säga 50-50 och lägga till kommentaren att Gerrard är en filmande fitta som fortsatte att slänga sig hit och dit hela matchen och om inte någon varnar honom för det här snart så är det skandal.

Hyckleriet är genomskådat och Rooney fick sig ett gult i lördags och vi minns alla den där straffen jag nämnde lite högre upp i inlägget som ännu ett exempel. Nu har skräptidningen The Sun en liten artikel om Rooneys "dive". Och man väntar på en uppföljning med Gerrard på tapeten. Otåligt.

Wenger skällde tydligen ut spelarna i halvtid och tacka fan för det. Redan efter nån minut sköt Cesc ett bra skott utifrån och här tog mina privata problem en tråkig vändning. Canal+ hackade oavbrutet i bild och här blev det olidligt. Jag bestämmer mig för att ominstallera digitalboxen så som de föreslår på sin hemsida och dra ut kontakter etc. Härmed missar jag det självmål som Glenn från Göetborg skänker oss. Tack så mycket för övrigt. Tillbaka till Comhem och deras kundservice som först var nerringd (antar jag) och sedan blev jag hänvisad till det automatiska telesvaret eftersom det inte fanns någon bemanning. Då frågar jag mig två saker: när tittar folk på fotboll/film etc? och: borde inte tittandet styra kundservice öppettider? Svaren är: på helger och kvällar samt (tydligen) NEJ. Jag skickade ett surt mail och berättade för dem att de förstört min helg och kompensation ska erhållas.

Jag lär återkomma med resultatet så jävla bitter som jag är. Till slut lyckades jag få igång den hackande pissbilden som lyckades fungera normalt minuterna senare när Arshavin bombade in en MIGbomb i krysset medan allas våran Glenn stod bredvid och tittade på. Vilket jävla skott. Resten av matchen levde jag i nån slags dimma då jag såg Arshavin skjuta kryssmål för mitt inre öga oavbrutet. Dessutom ställde nervositeten i att hålla en ledning på bortaplan till det för mitt tittande så jag sprang fram o tillbaka mellan tv och kök för att få ut lite energi.

One nil and you fucked it up ekade glatt här hemma och Lucia skulle varit avundsjuk om hon lyssnat när matchen äntligen slutade och slutsatsen är trevlig. Vi tog tre poäng på Anfield, vi knappade in tre poäng på United och två på Chelsea samtidigt som Sp*rs och City förlorade resp. kryssade mot pisslag. Happy Harry är nog inte så happy längre.

Till sist går en tanke till Jesper Hussfeldt som är den enda vettiga på Fotbollskanalen Europa som precis som vi andra är otroligt trött på Steven Gerrard och hans jävla fjanterier. Tyvärr flabbade resterande idioter i programmet undan hela grejen, men vad kan man vänta sig av Lundh och Ekwall? När blev Lundh en expert på Premier Legauge förresten? Antagligen vaknade han en morgon och sa till Patrik som snusade sött bredvid honom: "Patrik, om du ändå suger av tv4s sportchef så kan väl jag få ta Premier League i ditt nya program?" Vad svaret blev vet vi.

Nu ska jag ut å leta rätt på klippen på Gerrard som fittade omkring på Anfield igår. Det kan kanske bli en kompilation av allihopa med Kuyt och Torres också eller Fjante och Vante som de numera kallas.

Inga kommentarer: