tisdag 29 december 2009

Here we go

Bloggen har stannat av lite, mest tack vare 1-1 mot Burnley för längesedan. Ärligt talat gick jag ner mig mentalt och fick knappt någon sömn på två nätter och jag ifrågasatte mitt supporterskap såpass mycket att jag inte klarade av att titta på matchen mot Hull. Den följdes på annat sätt.

Nu har det gått bra ett tag igen och jag känner mig väldigt sugen på Arsenal. Medgångssupporter? Kanske. Eller jag mår mycket bättre när vi har medgång än när vi har motgång. Så.

Villa kämpades ner och det som har sagts om Cesc är mer än tillräckligt för att jag också ska hylla honom. Visst han är bra som fan, som fan!, men det jag gillar mest är att motståndarna vet om det. Jämför man Cesc med Diaby eller Denilson så finns det visserligen skillnader i de rent tekniska skillsen samt spelförståelse osv. men Fabregas har någonting som de andra saknar och det är just respekt. Om Diaby får bollen utanför straffområdet tvekar inte en back i världen att ta steget upp och sätta press, när Cesc är i samma sits så backar motståndaren eller förblir passiv.

Vad som egentligen är dilemmat vet jag inte men som försvarare kan jag tänka mig att man hellre ser ett skott gå in i krysset än att släppa förbi en genial passning som friställer en annan spelare. Skjuter Cesc i krysset kan försvararen förklara situationen för sig själv med att det är en outstanding prestation av Cesc som försvararen inte kan göra något åt medan en passning mer eller mindre ligger på deras ansvar att täcka bort. Jag kanske är inne på helt fel spår men ryktet runt om Cesc är att han är en gudabenådad passningspelare med ett otroligt spelsinne och därför är det lätt att bli passiv när Cesc har bollen.

Nu är han skadad och antagligen lutar det åt 3 veckors vila. Det kan givetvis röra sig om mindre men en negativ nyhet är lättare att smälta förberedd. Samtidigt verkar Denilson ha fortsatta ryggproblem och då börjar det se tunnt ut. Song stannar 2 matcher till verkar det som, både bortamatchen mot Pompey och FAcupmatchen borta mot West Ham.

Pompey ska vi klara av utan Cesc och så även ett skadedrabbat West Ham. Efter det är det 2 x Bolton med Everton mellan och sedan brakar det lös med nästa omgång (om vinst) i FA, Villa, United, Chelsea och Liverpool. Jodå. Där finns det matcher vi behöver vår kapten.

Pompey imorgon.

Inga kommentarer: