torsdag 10 december 2009

Förlust i CL

Det var väl inte så mycket att snacka om egentligen. Vi gick in i matchen med utbildning som prioritet och även om det är bättre att lära sig att vinna så ska det inte underskattas att testa spelare på de stora arenorna.

Bartley och Cruise var de största frågetecknena i backlinjen inför matchen tillsammans med Silvestre som var det äldsta. Gilbert räknade väl alla med antar jag. Men i stort skötte sig alla bra, jag blev nästan imponerad av Cruise till och med. Visst hamnade han fel ett par gånger men han släppte inte förbi sig motståndare eller boll när han väl var på plats och det får väl anses vara mer än godkännt av någon som inte sett skymten av a-lagsspel innan. Bartley skötte väl sig ok, minus på tacklingen precis innan målet men ungdomlig entusiasm är nog så bra ibland.

Ska man gå in på lite mer seriös kritik så får man ha i åtanke att det först och främst handlade om att lufta spelare och ge speltid för de som är aktuella för en match av större betydelse. Vela ska definitivt inte missa 2 frilägen. Walcott ska definitivt inte få chansen att försöka slå sig in bland frisparksskyttarna i laget, och sen kan jag inte ge mer negativt.

Många klagar på första touchen där många av våra spelare hade problem och visst hade vi problem men vi vet mycket väl att det behövs just speltid för att åtgärda detta och det fick herrarna så nog sagt om det.

Vi spelade trots allt ut Olympiacos på deras hemmaplan med en b-uppställning och det ska vi vara stolta över. Ramsey visade att han håller på mitten och Song var som vanligt en klippa. Vi spelade precis som a-laget och visst gjorde vi det. Inga mål och massivt bollövertag. Men man måste börja i någon ända och att lära sig att passa och vara rörlig känns viktigare än att grisa in en hörna här och var i längden.

Bayer München, CSKA Moskva, Milan, Inter, Porto, Lyon och Stuttgart är alternativen i en åttondelsfinal och jag åker hellre till Milano än till Moskva. Helst åker jag till Stuttgart men varken Bayern eller Lyon är lag jag fruktar. Porto är nog de sista jag vill möta för de brukar alltid höja sig i finalspelet samtidigt som det är sjukt svårt att ta poäng av dem på bortaplan.

Som tur är slipper jag välja och koncentrationen ligger på Liverpool i helgen som är väldigt viktigt. Arshavin lär inneha någon sorts huvudroll och kan vi komma undan med en vinst så finns det stora möjligheter att knappa in på de övriga topplagen. United är skadedrabbat bakåt och Villa är i bra form så där finns möjligheter. Chelsea möter Everton som kan ha hittat tillbaka till nån sorts form efter 2-2 dramat mot Sp*rs. Essien betyder väldigt mycket för Chelsea och är i mina ögon den absolut bäste defensiva mittfältaren i PL så att han är frånvarande i minst två månader är bra för Arsenal (även om det är synd att det är en skada som ska hindra från spel, tillsammans med ANC).

Mer imorgon antar jag. Jag verkar ha beundrare i kommentarsfältet. Guld!

Inga kommentarer: