torsdag 12 mars 2009

Let's not do that again, shall we?

Jag är glad. Glad att vi blev lottade mot Roma som definitivt måste vara ett av de sämre lagen som åkte ut i åttondelsfinalen i Champions League.

Den här matchen måste nog kunna jämföras med med bortamatchen mot Stoke förutom det faktum att Stoke har Delap som kan kasta inkast, en kvalité Roma inte verkar ha, eller utnyttja. Egentligen borde den usla matchen sammanfattas meden enda mening nämligen: Man vet hur dålig en match är när Riise är bäste spelare på plan.

Diaby och Denilson tävlade i att vinna tillbaka bollar enbart för att ge bort dem igen, för att sedan upprepa proceduren om och om. Clichy och Sagna hade en egen liten dust i vem som kunde slå det högsta inlägget med Nasri, van Persie och Bendtner gjorde sitt bästa för att dribbla bort flest spelare per bollkontakt. På detta hade vi en omgång "arga leken", Gallas och Touré försökte stirra ut bollen som sedan prydligt letade sig fram till Juan som med nöd och näppe lyckades sparka in bollen i öppet mål. Räknar man bort straffläggningen så är det bara Almunia som kommer undan med godkänt i betyget. Det var väl han och Riise som får dela på de 2 godkända betyg som delas ut.

Jag kan förstå att man inte vill göra ett självmål i en avgörande match i CL och det var väl det Gallas stod och tänkte på när han släppte bollen förbi sig. Toure räknade väl kallt med att Gallas skulle sparka så han hängde inte med och efter en missad Romaklack (Taddei?) så fick Juan bollen och utjämnade. Finns inte mycket att säga om. Bedrövligt bara. Resten av matchen fortsatte i samma veva förutom någon Romachans och självklart Baptistas monstermiss på slutet, undar om han inte lärde sig den i London?

Straffläggningen var nervös. Eduardo skjuter en riktigt dålig straff. Han hade visserligen inte rört bollen alltför många ggr före straffen men ändå. Usel helt enkel. Om Dudus straff var dålig så var Vucinics 100 ggr värre. Almunia går för tidigt, ligger ner och egentligen är det bara att panga in bollen men han slår en bredsida i ankelhöjd mitt i målet på en Almunia som redan ligger ner. Sånt sänder signaler. Tycker i varje fall jag, kan man inte fokusera tillräckligt för att slå en hård straff eller i annat fall försöka en teknisk delikatess i form av en chip utan bara passa en boll mitt i målet så ska man inte spela i Champions League. Tyvärr. Jämför man med Tonettos straff som går 6 m över så är Vucinics försök oacceptabelt i mina ögon. Jag har ännu inte kollat igenom vad som skrivits om Romas insats av deras egna men antagligen så ligger väl fokus på att bortförklara med någon utebliven straff eller att någon sa "fuck" så att katolska värderingar snedvreds och ingen kunde tänka klart.

För övrigt så hade jag aldrig låtit Diaby slå en straff. Hans min när han lägger upp bollen på punkten symboliserar hur jävla lite han fattar av konsekvenserna om han skulle missa. Vissa kan nog säga att det är perfekt egenskap för en straffskytt att inte kunna tänka längre än till att han slår till bollen, men jag var fan imig livrädd.

Så snälla, kom ihåg straffläggningen, glöm matchen and please... please please please let's not do this again, shall we?

Förhoppningsvis kommer jag kunna publicera lite andra tankar och synpunkter om matchen från en Rombo som fanns på plats. Kanske också en film från straffläggningen som hon bevittnade bakifrån målet, vem vet.

Peace

Inga kommentarer: