söndag 5 oktober 2008

Som supporter får man vara dum i huvudet!

Mellan 10 och 14 spelade jag fotboll. Detta var inte min "huvud"sport utan nummer två efter handbollen. Det finns vissa fördelar med att spela handboll. Nummer 1 är att man spelar inomhus i en uppvärmd hall (i 99 fall av 100). För det andra så görs det tillräckligt med mål för att man ska få göra några själv och därmed ge sig själv lite självförtroende. För det tredje så är det en tuff sport som inte tillåter att man är klen, dvs. filmningar förekommer i liten skala men det gör oftast lika ont att filma som att verkligen bli utsatt för det man själv iscensätter, vilket är en viss tröst för alla inblandade. Åter till fotbollen.

Min största kvalité som fotbollspelare var spelförståelse och konditionen, lite som Flamini. Dessutom hade laget som jag spelade i en förkärlek för att glidtackla, vilket bäst görs i regn. Längst fram hade vi en riktig killer som gjorde 80% av våra mål. Vi slog långa bollar på honom oavbrutet. Likheterna med engelsk fotboll är som synes många (förutom att vi var ca 5 st i laget som överhuvudtaget vågade nicka en fotboll, jag var en av dessa). Jag skulle vilja likna vårt lag lite vid det Sunderland vi såg i helgen och även om våra motståndare inte var Arsenal så lurade vi andra lag i samma fälla som Arsenal gick i. Packa in i mitten, spring, slit, riv, slå långbollar osv. Detta höll ungefär tills att jag lade min fotbollskarriär på hyllan. I lördags hade jag flashbacks!

Förstår någon? FATTAR någon? Varför är vi rädda för Sunderland? Varför åker vi till nordöstra delen av snöblandat regn och orkanvindar för att göra upp med ett lag på deras villkor? Wenger predikar alldeles för ofta att vi ska spela som Arsenal för att vinna och ändå, trots alla dessa uttalanden så drar han ner en striker för att bli ytter, tar in en extra defensiv och låter Adebayor springa själv på topp. Ren och skär galenskap! Har Keane ringt Wenger innan och hotat med Alf-Inge tacklingar? Eller finns det någon prestige i att ha muskler på mitten?

Det finns inte ett tvivel inom mig som tror att vi inte kan spela ut Sunderland totalt om vi bara vill. Vi spelar ut både Bolton och Blackburn som är liknande lag med en annan uppställning och vi visar upp hur jävla illa det här 4-5-1 passar oss nånstans i Kiev och ändå håller vi på med det. Inget ont om Song, Denilson och Fabregas, men samtidigt på ett mittfält... nätack, släpp det och gå vidare. Jag må vara dum i huvudet, men just nu ser jag bara en jävligt trend hos oss som verkar vara att spela tråkigt mot tråklag och släppa loss mot spelande lag. Som supporter får jag vara hur pantad som helst men jag undrar vad Wenger ser på träningarna som motiverar det här. Han kan inte vara nöjd när han bankar nävarna i gräset och skrämmer slag på Wennman på aftonballen. Han om någon måste besparas sånt beteende, annars kanske han får fler jobb.

Att tappa poäng borta mot Sunderland är ingen katastrof, det är väl nån slags grej som man år efter år får räkna med. Men hellre då att vi gör som vi brukar, att vi spelar bollen fram till mållinjen och därefter tjongar den utanför, än att vi ställer upp en elva som hellre vill ha 0-0 än 3-3. Så gjorde vi i historien, men då hade vi materialet för det. Låt det gamla vara glömt och fokusera framåt. Nu har inte tåget gått för i år med tanke på att the Premiership verkar bli jämnare än på länge och skönt är väl det. Dock hade jag haft ytterliggare 3-6 poäng vid det här laget men man får gilla läget.

Nu blir det nästan två veckors stiltje och skadeoro med landslagsmatcher. Som vanligt räknar man med att 1-3 spelare kommer tillbaka skadade och jag gissar på v. Persie och Walcott.

Läste lite i Offside som trillade in för några dagar sedan och jag måste ge redaktionen en eloge för underhållande artiklar och djup. "Texas" spelarkrönika är kul läsning och det är underbart att få ett Tom Prahl citat när det handlar om Michael "The Killer" Svensson:

"Michael, du är bra, tillräckligt bra för att spela i Halmstad. Det är framförallt en sak som jag gillar hos dig. Du "Bundesliga-rensar". Du nöjer dig inte med att skicka ut bollen över sidlinjen. Du skickar fan ner den i ån också. Fortsätt så när du spelar i Halmstad så kommer det att gå bra för dig."

Svensk fotboll i ett nötskal. Arsenal nästa?

Inga kommentarer: