onsdag 24 september 2008

To keep or not to keep

Vaknade i morse av att mobiltelefonen surrade till bredvid huvudet. Första lediga dagen på evigheter och när man suttit uppe för att se Gunners ungar rasta Sheffield United är man lite lagom sur när man blir väckt. Sms från en god vän och tillika redaktionsmedlem på The Blades SvenskaFans sida.
"Grattis.. Pinsam insats."
Känner jag honom rätt är en stor del av hans lägenhetsinredning i mer eller mindre kaserbart skick. Meningen var att vi skulle se matchen tillsammans men omständigheterna runt visandet av matchen satte käppar i hjulet för den planen. Vad jag minns av föregående cupmöten som vi sett tillsammans så har Arsenal aldrig spelat riktigt bra och tokräddningar av Seaman och Almunia (och kanske också av Jensa) har räddat Arsenal. Detta har givit min vän mindre nervsammanbrott som ofta lett till misshandel av bord, stolar och annat. Vill man utsättas personligen ska man skrika straff eller mål när han av någon anledning är borta från tvn för att hämta en öl eller nått, rekomenderas icke.

I vilket fall så tänker jag inte lägga mycket krut på The Blades spel. De må vara hur usla som helst men 6 mål tyder på vår kvalité inte tvärtom. Wenger har på Arsenals.com prisat spelarna och insatsen. I all "köpa spelare" hysteri och allt gnäll som ses på forum etc. visar Wenger än en gång att det finns för mycket kvalité inom klubben för att hålla på som Spurs eller Manchester City med en spelaromsättning som är skadad. Personligen är jag livrädd.
Jag har börjat ta personligt vid mig så fort någon av våra ynglingar spelar. Redan som det är har vi 5 potentiella anfallare och om några månader är Eduardo klar för spel och utökar till 6. Adebayor, v. Persie, Eduardo, Bendtner, Vela och Walcott. Visst, räkna bort Walcott och sätt honom på en kant och vi har 5. Det är bud på att skriva en bok om dessa, Fem och fotbollsmysteriet av Enid Blyton eller nått. I vilket fall måste någon bort, om några år dock, men känner man Wenger rätt kommer Simpson bli tillräckligt bra för att konkurrera och är man fjärde eller femteval kommer någon söka sig bort eller köpas upp. Vem ska då bort? Jag gillar Ades attityd, nu när han försöker lägga sommaren bakom sig. van Persie gör massor med mål sålänge han är hel och han har varit med på den gamla goda tiden med Henry osv. Eduardo har visat en liten del av vad han kan men var sagolik när jag besökte Emirates den 1 januari 08 mot West Ham. Bendtner går in i varje match och gör mål, dessutom var avgörandet mot Spurs förra säsongen en bro rakt in i Arsenalhjärtat. Vela är en jävla talang och gör mål visar mogenhet och kan bli hur bra som helst. Så vem ska bort? Vem nöjer sig med att bli rankad som nummer 4 el. 5 till våren? Klarar vi ens behålla alla över julfönstret? Ade kan ryka till City lika fort som jag säger Insh' Allah. Detsamma gäller väldigt många andra spelare också men där det finns överskott av spelare letas det.
Det jag vill säga är att jag är orolig. Jag ser inte nöjet i att välja bland favoritspelarna för att sedan göra någon annan av dem sur. Personligen hade jag stannat i klubben för alltid, jag hade slängt utbildning och pengar raka vägen i sjön om jag hade fått klippa gräset på Emirates varje lördag eller riva biljetter men det är tyvärr inte jag som ges möjligheten att dra på mig en rödvit tröja, utan fotbollspelare som vill utvecklas för att bli så bra som möjligt. För att detta ska bli möjligt måste alla få speltid och det är väl bara Rafa Benitez som tror att ett lag mår bra av att förändras inför varje match.

Nu sitter inte jag på problemet, men när Wenger tvingas säga tack och hej till en av dessa spelare så vet jag att jag kommer ha en åsikt om det plus att hjärtat får sig en liten tur också. In Wenger we trust, är myntat för längesen och det är svårt att ifrågasätta men oavsett vad som händer kommer inte Gooners gå ut på gatan i protest utan vi kommer snegla åt nästa lilla kelgris som glider igenom akademien upp i alaget för att sätta avtryck hos oss.

Inga kommentarer: