onsdag 2 februari 2011

Hjulen på bussen snurrar runt....

De två senaste matcherna har satt igång hjulen på bussen. Eller kvarnhjulen. Guds kvarnar mal långsamt men djävulskt fint. Fotbollsmässigt såg januari ut att börja trevligt med en ytterst få skador i truppen. Dessutom fanns det vissa förhoppningar om att det skulle förstärkas i försvaret eftersom Squillaci och Vermaelen var just skadade.

Men efter en ohygglig match mot Huddersfield så slet Nasri sönder lårets baksida och vi står med stora frågetecken på Walcott, Song och i viss mån Djourou efter gårdagens vinst mot Everton. Mitt i detta så lyckas Squillaci (tillfrisknad och därmed orsaken till att det inte blev någon försvarare till klubben i transferfönstret) med att ta ett rött kort och stänga av sig själv i tre matcher helt i onödan.

Squillaci är lite som den nybyggda Citytunneln i Malmö. En perfekt byggd försvarare/tunnel men otroligt jobbig att samarbeta med. Det märks framförallt att Koscielny inte funkar med Squiddy men jag tror inte att någon känner sig speciellt trygg med honom bakom sig. Vem vet om han helt plötsligt dyker upp för att skalla dig i fontanellen? Citytunneln har förutom en del barnsjukdomar (som att inte skicka iväg ett tåg i tid de första två månaderna, eller att misslyckas med att distribuera förare till loken i tid för avgång (men det skyller vi nog hellre på danskarna)) några brutala fel i designen av interiören. Jag tar två exempel sedan får läsaren försöka applicera dem på Squillaci bäst fan ni kan: bänkarna på perrongen - för att sitta bekvämt bör en bänk byggas så att rumpan kan avlasta resten av kroppen från dess vikt. Bygger man sittplatsen sluttande utför medför det att man glider av sitsen och hamnar på marken vid oaktsamhet. Nummer två är själva perrongen - bygger man en perrong bör man betänka tågets längd och antal passagerare som ska få plats på perrongen för att stiga på, alternativt stiga av, och därefter uppskatta längden av perrongen. Som det är nu vaggas man in i en falsk säkerhet vid ankomst- och avgångsskärmarna ovan jord där man tror att det räcker med 5 minuter för att hinna med tåget. Men icke, väl nere på perrongen har man en halv kilometers promenad innan man når sista tågsätet. Detta leder till att man inte har tid att pröva de feldesignade bänkarna samt att man får springa och eftersvettas å det grövsta på tåget som sedan står still en kvart eftersom fylledansken som ska köra skiten gick åt fel håll i början av den där halvkilometerspromenaden.

Jag är inte bitter.

Nåja tillbaka till fotbollen och när jag ändå raljerar över saker som inte fungerar som sig bör så kan man undra hur Lee Mason fick sin domarlicens. Arsenal kom in till matchen med tre spelares underläge eftersom Mason tillsammans med stinsar råkat få på sig blå tröjor och dömde därefter. Det hela började med ett gult kort på Wilshere som precis fått en armbåge i huvudet av Arteta. I efterföljande duell flög Arteta likt Ronaldo som en skadeskjuten Eboue ner i marken och Mason delar ut ett gult kort efter 5 minuter. När gjordes detta senast? Detta följs upp av en rad otroligt tveksamma frisparkar i Evertons favör och när han väl blåser till Arsenals fördel borde han döma fördel eftersom vi allt som oftast varit på väg att kontra. Rubinen i kronan kommer sen när han och assisterande övertygar varandra om att Saha inte är offside, vilket leder till 1-0 till gästerna.

Mason lyckas sedan följa upp första halvtimmen med att inte dela ut kort till Rodwell när han stoppar Cesc i ett otroligt tydligt spelförstörande moment. Walcott får inte ens frispark i ett liknande moment en stund senare och det ledde till att jag fick påhälsning av grannarna som undrade över min mentala hälsa samt hade kommentarer om ljudnivåer efter 21 etc.

Förutom offsidemissen fortsatte Mason andra halvleken som den första, och här lämnar jag det.

Jag måste ta mig lite tid till att gnälla på min stream. Min ekonomi tillåter inte att jag ser matcher via Viasat utan jag får förlita mig till WWW och dess applikationer. FOX soccer visar i princip alla matcher och med en ok-kvalitet på bilden. Däremot är deras kommentatorer mer färgade än vad Glenn Hysen var när han refererade Liverpool. I halvtid stängdes ljudet av och jag antar att det är därför jag sitter här idag och inte ligger inne på sankt Lasses psykbrytakut i Lund. Horribelt är ordet för vad herrarna på FOX sysslade med.

Startelvan mot Newcastle på lördag känns mer än oklar. Hjulen på bussen snurrar vidare och jag vet inte hur länge till mina klarar av om domare och kommentatorer samt skadebenägna Arsenalspelare fortsätter att göra det de är bäst på.

2 kommentarer:

Davidsson och Mannen sa...

D&M älskar liknelser till, och referenser med, livets övriga krumbukter. Relationella såsom lokala. Mjuka såsom betonghårda.

Nice!

/D&M

Mike sa...

ska leta fram en mjuk efter helgens match, ganska tacksamt med tanke på att mike ashley ser ut som en marshmallow