söndag 31 augusti 2008

Vi är tillbaka!

Sådärja, Arsenal är tillbaka med skönspel och allmän underhållning medan Newcastle verkade livrädda för att de har inlett säsongen på ett sätt som för en gång skull motsvarat förväntningarna. Förhoppningsvis har alla sett matchen men jag länkar till Svenskafans matchrapport. Matchen gav svar på några frågetecken, tex. van Persies form. Jag efterlyste i mitt förra inlägg tilltro till Robin och ibland är det bara förtroende och en straff för att vända på saker och ting. Efter att Robin skjutit i ribban så där tokhårt som bara han (och möjligtvis Toure) kan så hände det som alltid händer så fort han börjar komma igen, han skadar sig. Nu såg det inte allvarligt ut eftersom han stödde på foten och tydligen ska han röntgas. Förhoppningsvis vilas han i de uppkommande landskamperna och kommer tillbaka fit for fight. Det brukar tyvärr bli tvärtom. Jag hade hoppats att vi skulle få se Walcott istället för Eboue men så blev inte fallet och hade inte Emanuel klackat fram till 2-0 målet så hade jag varit sur. Nu gjorde Eboue ingen plattmatch men slarvet som borde lett till ett Newcastle mål är helt enormt. Än en gång ställer man sig frågan vad han gör på planen. Denilson var hygglig och gjorde mål. Han slog bort en del passningar men han och Cesc dominerade totalt på mittfältet och då kan man inte få underkänt, inte heller när man gör mål. Mål är något som Given inte tycker om att släppa in och han gjorde en jävla match och är väl den enda i Newcastle som får godkänt. Sen är det alltid lika härligt att se Clichy kuta omkring och göra livet surt för egentligen alla motståndare. Frisparksskyttet har börjat komma igång och vi har några fler alternativ än förra säsongen med Nasri på planen (och även v. Persie som knappt spelar, dock). Så all bitterhet från Fulhamsmötet är borta och glädjen och tillförsikten börjar hägra än en gång.

En sista kommentar till matchen är väl att mongoBarton släpptes ut bland vanligt folk och han visade direkt att fängelsetiden inte har gjort honom vettigare. Han satte in en idiottackling som visserligen träffade bollen och bara halva Nasri men eftersom Samir tydligen är läskunnig (en kvalité Barton antagligen inte besitter) och verkar följa med i vilka som släpps ut ur fängelse så petade han inte bort bollen framför fötterna på Barton. Tydligen är Nasri fäst vid sina ben och de vid honom (fortfarande). Istället gjorde han en jävligt onödig grej, med en nätt liten spark fällde han Barton när bollen var en bra långt borta, Arseblog kommenterar det med att nu kommer ingen jävlas med Nasri i framtiden, personligen tror jag det krävs mer än en liten tripping vid sidlinjen. Såna småfulheter brukar leda till att man jävlas med personen i fråga. Känner man FA rätt blir det 3 matchers avstängning om nu inte det gula kortet räcker, och i den här situationen får jag isåfall hålla med FA. Synd om man inte får se honom på 3 matcher med tanke på hans övriga ligastart. Keegan, som visar prov på sitt goda omdömme som släpper ut Barton bland folk, gnällde lite efter matchen och tyckte att straffen var "harsch". Solklar säger jag, precis som den icke-utdelade straffen. Men men, det kompenserade Styles upp med att dela ut frisparkar till alla som gick i gräset av okänd anledning.

Cesc hade en ganska jävlig tackling men så hemsk såg den inte ut att vara; en sågning utan att blanda in dobbar i det hela ska inte ge mer än ett gult kort, enligt min mening. Istället såg jag Vince Grellas tackling i Blackburns möte med West Ham som ett av de mest solklara röda kort hittills. Scott Parker spelar undan bollen och Grella kommer flygandes med dobbarna i knähöjd och turligt nog träffar dem inte stödjebenet utan det andra benet och därför kan Parker fortfarande inte parkera på handikapparkeringar. Blackburn har gjort som vanligt, de tappar Savage förra säsongen och ersätter med Grella, lika seriöst som vanligt alltså.

Youngguns håller bra koll på ungdomarna och Lansbury gjorde två mål i förra matchen. Ibland kommer jag på mig själv med att känna en längtan efter en liknande situation som för några säsonger sedan då halva laget var skadat och vi slängde in reserver och juniorer och allt jävla möjligt. Självklart vill jag inte se några skador men jag vill däremot ge ansvar till ungdomarna. Simpson, Wilshere, Lansbury, Gibbs, Randall, Barazite, Fonte med flera är lovande och jag hoppas innerligt att de får chansen i Carling Cup. Jag funderar i skrivande stund på att försöka skaffa biljetter till hemmamatchen mot Sheffield United i Carling cup. Jag har en kompis som är stort Blades fan och jag ska försöka dra med honom.

Nu får det vara nog för idag, alla är glada och nöjda och senare idag blir det Spuds mot Chelski. Pest mot kolera och förhoppningsvis blir det 0-0. En fråga som känns central när det kommer till de här lagen är hur fan ett hopköp kan lyckas vinna titlar och det andra inte lyckas med någonting? Min teori är att Spuds är en förening som präglas av så mycket skit att de inte ens kan köpa sig lycka.

Godmiddag Gooners. Förhoppningsvis glider det in ett nyförvärv snarast och då återkommer jag direkt! Fridens

Inga kommentarer: