söndag 23 januari 2011

Frekvens noll

Har inte blivit mycket skrivet här på sista tiden. Efter förlusten mot Sp*rs lades allt vad ideellt fotbolls- tänkande/skrivande på hyllan. Givetvis plågade man sig själv med att kolla på vareviga match precis som vanligt men när jag tänkte blogga så uppmärksammade jag att jag glömt sätta en rubrik på det senaste inlägget. Bloggverktyget fyllde i det hela med "No Title" vilket var ett lite för starkt tecken för att jag skulle orka.

Men nu sitter jag här igen. Efter att ha spelat ut Wigan hemma, sett RvPs första engelska hattrick och efter att ha missat en fantastisk mängd med målchanser så känns våren riktigt intressant. Ute är det dock januari. Om det finns någon som tycker att januari är en trevlig månad så kan väl de anmäla intresse för snarast lediga tid på rikets främsta lobotomeringsklinik. Det är ju för fan bara grått ute, slasksörja på marken och precis när eländet är på väg att ta slut så vet man lik förbannat att det kommer ett par decimeter snö i februari/mars för att vrida tillbaka klockan till januari igen.

Vad gäller Arsenalbetittande på plats i London så verkar det mörkt. Tid finns det överflöd av men de stekta sparvarna flyger inte in i munnen av sig själv och ekonomin är körd i botten. Därmed får man stå ut med taskiga streamar med kommentatorer som talar på de mest obegripliga språk (läs holländska, mongoliska och valfritt afrikanskt klickspråk). Trots den deprimerande ekonomiska sitsen jag personligen befinner mig i så oroar jag mig så mycket mer för hur fan vi ska fixa en vettig mittback i januarifönstret. Finns det någon på marknaden som man faktiskt vill ha? Samba -pass, Upson -pass-förihelvete-pass, Cahill -meh killen spelar i Bolton av en anledning, Spahic -tackmennejtack.

Önskelistan:

Thiago Silva (Milan): galet bollsäker, relativt snabb, bra på huvudet men ibland otäckt nonchalant.

Vidic (Man Utd): Kommer inte hända men om man får drömma lite så är serben drömvärvningen.

Sen är det nog inte fler jag skulle vilja ha utom möjligtvis Arne Friedrich, mest för att han är tysk.

Övriga transferspekulationer är i min värld totalt ovidkommande. Möjligtvis förtjänar en grupp Arsenalsupportrar en kommentar. De som tycker att det är vettigt att sälja Arshavin och Vela till förmån för Hazard och Chamberlain är nog de mest verklighetsfrånvända jävlarna som någonsin har spelat FM. Visst är grabbarna intressanta men folk har börjat tro att spelarköp är samma sak som att spela texas hold'em på internet. Man satsar mängder med pengar på dam tio och hoppas att man ska träffa floppen. Ibland funkar det men oftast inte. Och när man har Arshavin, ett ess, och Vela, en sjua, och får stryk av andra bättre händer så lägger man sig. Fold. Fail.

Ok, pokerliknelsen gick inte riktigt hem, men vafan, missförstå mig rätt; om man har en jävligt bra spelare som man med ett objektivt öga förstår har ett par år kvar på toppen så ska man väl förfan inte sälja honom bara för att han har en svacka. Statistik är det mest överskattade hjälpmedlet för att kamma hem billiga poänger men trots allt är det ett hjälpmedel. Arshavin har jävligt bra mål- och assiststats. Jämför honom med Rosicky som av någon anledning får massor med sympatier trots att han inte bidrar till ett skit (och det säger jag som ett stort Rosickyfan). Ibland tror jag att det smartaste en spelare i Arsenal kan göra är att dra på sig en riktigt jobbig skada eftersom det medför ett oändligt förtroende från fansen. Med detta sagt så vill jag inte sälja Rosicky heller. Vela kan jag avvara.

Nog för idag. Tro fan att det har börjat snöa igen. Fuckin' hell.

2 kommentarer:

Davidsson och Mannen sa...

Snö i Skåne? Snart kommer de stekta sparvarna också!

/D&M

Mike sa...

Jag bor på femte våningen så snön har förvandlats till vatten på markplan. Sparvarna förväntas tidigast i mars.